Suiker doet zijn intrede in de jaren 70!

Dat viel mij op in het programma “Groeten uit 1979”.

Een koelkast vol geladen met coca cola en andere frisdranken, ontbijtgranen bij het ontbijt, Saroma pudding als dessert, heerlijk!

Ik was 12 jaar in 1979, pure nostalgie, die kleuren, de kledij, de muziek en de TV.  In die periode ontdekten wij ook spaghetti bolognaise van Miracoli. Spaghetti maken was super simpel. Bestaat nog denk ik, maar ik heb liever mijn eigen gemaakte spaghetti à la mama!

Tijdens de weekends stond er vaak taart en gebak op tafel. Ik herinner mij nog goed de tompoucekes en de eclairs op zaterdag avond terwijl we samen naar de Collega’s keken.

Suiker, zout en vet

Vet werd verbannen en vervangen door light. Het boek van Michael Moss “Suiker, zout en vet” doet wel je ogen openen.

Eten met de grote G van gemak

Als jonge, werkende moeder met kleine kinderen liet ik mij ook verleiden door de grote G van Gemak, er werd inderdaad wel eens beroep gedaan op bereide gerechten, afhaalmaaltijden met teveel zout, suiker en vet.

Rond mijn 40e begon ik intensief te sporten en besefte ik dat dit niet de levensstijl was die ik nodig had om energie te krijgen. Ons voedingspatroon werd lichtjes aangepast,  naast de patsa-rijke maaltijden werden er al meer groeten en fruit gegeven.

Additieven in de voeding, lees de etiketten

Om kleur, smaak, smeerbaarheid, houdbaarheid en versheid te garanderen werden er chemische additieven (E-nummers) aan onze voeding toegevoegd. In de jaren tachgig werd suiker werd vervangen door fructosesiroop  (high corn fructose siroop).

10 tips om meer energie uit je voeding te halen.

  1. Drink voldoende water: Water hebt u nodig om uw cellen te hydrateren en te beschermen, afval te elimineren en de gezondheid van uw slijmvliezen te verzekeren.
  2. Eet veel groene groenten en liefst twee keer per dag  Groenten bevatten een zeer hoog gehalte aan vezels, vitamine C, foliumzuur en mineralen. Zij bieden heel wat voordelen voor uw gezondheid:
  3. Vermijd bereide gerechten: deze zitten vol met suiker, zout en transvetten.
  4. Vermijd geraffineerde suiker: Geraffineerde suiker verhoogt de productie van insuline en hormonen van de bijnieren en veroorzaakt de volgende gezondheidsproblemen:
  5. Eet traag, kauw uw voedsel grondig
  6. Sla nooit maaltijden over: Maaltijden overslaan zet uw bijnieren onder stress.
  7. Vermijd alcohol, koffie
  8. Zorg voor voldoende beweging

In februari doe ik mee met Tournée minerale. Naast alcohol wil ik ook koffie en suiker schrappen en maak ik er een Tournée naturelle van, zoals afgelopen november. De feestdagen hebben mijn drang naar suiker en koffie weer doen aanwakkeren. Tijd om in te grijpen.

Groentenchallenge

Op 1 maart start de Lente Groentenchallenge. Een ideale gelegenheid om je voedingspatroon aan te passen, nieuwe groenten en gerechten te ontdekken en je vitaliteit op te krikken.

Ik wens je veel vitaliteit, boordevol energie de komende werkweek.

Edith