Ik ben toch geen therapeut

Onlangs sprak ik met een manager van een middelgrote onderneming, hij maakte zich zorgen over één van zijn medewerkers. Hij had al met haar gesproken, maar wist niet meer wat te doen. Er heerste een serieuze spanning tussen haar en de collega’s. Ze kwam steeds te laat, had commentaar op alles en iedereen, begon uit het niets te huilen, vond dat ze te veel werk had en ze maakte ook voortdurend fouten, waardoor andere collega’s extra werk hadden.
Hij wist echt niet meer hoe hier aan te beginnen. Uiteindelijk ging hij in gesprek met haar en bleek dat het niet alleen werk was, maar dat er thuis ook van alles speelde. De zorg voor haar kinderen en haar moeder waren een zware druk. Ze vond van zichzelf dat ze zich niet goed verzorgde en dat ze constant moe was.
“Hoe pak ik dat aan” vroeg hij mij.
“Ik ben toch geen coach of therapeut”
“Ik heb vooral geluisterd, maar meer kan ik toch niet doen”
“Daarbij komt nog dat zij haar negatieve energie ook doorgeeft aan de collega’s”

Mijn functie als customer service supervisor

Dit verhaal doet mij denken aan mijn tijd als customer service supervisor. Ik heb toen ook vaak de conclusie gemaakt dat ik als verantwoordelijke van mijn team, naast het aansturen van de groep, luisteren naar mijn team, plannen maken, objectieven nastreven echt geen therapeuten rol op kon nemen.
In het bedrijf waar ik werkte hadden wij een externe dienst waar we mensen mochten naar doorverwijzen. Destijds, en dan spreek ik over meer dan 10 jaar geleden heerste er nog steeds een taboe op het niet voldoende of correct functioneren. Ik ben zelf ooit 3 weken afwezig geweest om wille van een longontsteking en dan kreeg ik de vraag of ik een “inzinking” had.

Coaching voor uw medewerkers

Heb jij ook nood aan coaching voor uw medewerkers, zowel op het gebied van stress als voedingscoaching, vraag dan vandaag nog je vitaliteitsabonnement aan. De individuele coaching sessies kunnen nu ook online ingepland worden.
Hij wist echt niet meer hoe hier aan te beginnen. Uiteindelijk ging hij in gesprek met haar en bleek dat het niet alleen werk was, maar dat er thuis ook van alles speelde. De zorg voor haar kinderen en haar moeder waren een zware druk. Ze vond van zichzelf dat ze zich niet goed verzorgde en dat ze constant moe was.
Heb je vragen over begeleiding van uw medewerkers of wil je meer weten over loopbaanbegeleiding, aarzel niet om mij te contacteren. We bekijken samen wat de mogelijkheden zijn.