Hoe zit dat nu met ons immuunsysteem?

Hier zit ik dan, mijn immuunsysteem draait op volle toeren, ik ben snipverkouden. Hoe komt dat? Wellicht doordat ik al een aantal weken niet voldoende rust heb genomen, steeds tegen mijn grenzen aanliep en daarbij nog een avondje ging stappen met vrienden.

Allemaal heel leuk, maar afgelopen weekend kreeg ik het signaal van mijn lichaam dat het genoeg was. Loopneus, schrale keel en hoesten. Het immuunsysteem draait op volle toeren om al die indringers te verwijderen.

Je voelt je moe

Als je immuunsysteem op volle toeren draait, of om het met de woorden van onze docent Margot Peineman te zeggen “als de soldaten uit de barakken zijn gekomen en alle troep moeten opruimen“, dan heeft het lichaam geen energie meer om iets anders te doen. Alle energie gaat naar overleven.

Naar je lichaam luisteren is heel belangrijk, maar wij gaan steeds maar vooruit.

Wat doe je dan?

Laat die soldaten zijn werk doen en zorg voor voldoende rust, maak plaats in je agenda om te recupereren, zorg voor een goede nachtrust. Het enige wat je wil is met een kopje gember-kaneel-kardemom thee in de zetel of je bed te zitten.

Hoe je weerstand terug opbouwen

  • Eet voldoende groenten en bij voorkeur 2x per dag. Iedereen zou minstens 500 gr groenten per dag moeten eten. Groenten zorgen voor een gezonde darmflora. Beperk de inname van geraffineerde suiker en zuivelproducten (vervang je kop warme melk door een kopje plantaardige notenmelk).
  • Drink voldoende water. Je verliest, afhankelijk van je leeftijd, fysieke activiteiten, geslacht, 1 tot 2 liter vocht per dag. Dit moet je aanvullen in de vorm van water of waterrijke groenten.
  • Ga elke dag op hetzelfde tijdstip slapen en sta ook op hetzelfde tijdstip op. Het verstoren van de biologische klok heeft een impact op je gezondheid. Daglicht is deze tijd van het jaar schaars en donkere dagen zorgen vaak voor gestoorde of slapeloze nachten.
  • Dagelijks een half uurtje stappen geeft je energie. Buitenlucht en buitenlicht is dan ook essentieel voor een gezond slaap-waak ritme. Tekort aan vitamine D kan ook leiden tot slaapstoornissen.
  • Neem voldoende ontspanning in de vorm van meditatie, massage, voetreflexologie en zorg dat je lichaam echt tot rust komt. Een spannende film is ook ontspannend, maar je hersenen blijven nog op volle toeren draaien.

Hoe gaat het met jou?

Ben je ook vaak moe en sleep je je doorheen de dag, laat het me weten of maak een afspraak voor een gezondheidscheck (vanaf 1 januari 2019 met de ESP-scan).

Een kennismakingsgesprek is gratis.

Edith