Wat zijn neurotransmitters

Neurotransmitters hebben een grote invloed op de mentale en fysieke gezondheid van de mens, het zijn boodschapperstofjes in onze hersenen die ervoor zorgen dat de cellen met mekaar kunnen communiceren.

Ik vergelijk onze hersenen meestal met een elektriciteitscentrale waar verschillende groepen van cellen zitten die met mekaar moeten communiceren. Onze zenuwcellen zijn niet met mekaar verbonden, er zit een ruimte of spleet tussen (synaptische spleet) en de communicatie verloopt via elektrische impulsen of neurotransmitters.

Deze stofjes kunnen stimulerend of exciterend zijn, zoals dopamine en acetylcholine en de remmende of inhiberende neurotransmitters zijn GABA en serotonine.

 

Neurotransmitters uit balans?

Klachten die gepaard gaan met een disblans in de neurotransmitters zijn migraine, vermoeidheid, depressie, uitstelgedrag, prikkelgevoeligheid, verslaving, maar ook neuro-degeneratieve aandoeningen.

Neurotransmitters beïnvloeden een tal van processen in ons brein zoals

  • draag- en veerkracht (denk aan Burn-out, vermoeidheid)
  • gedrag en motivatie (actie nemen)
  • leer- en concentratie vermogen
  • slapen
  • herstel na een zware inspanning, ziekte of infectie!

Neurotransmitters kunnen worden gestoord door

  • te veel suikers in de voeding en een verstoord suikermetabolisme
  • slechte darmflora, moeilijk spijsvertering, opgeblazen gevoel
  • stress
  • pesticiden, alcohol

Impact van stress

Stress is een reactie van het lichaam op situaties uit je omgeving of signalen uit het lichaam zelf. Bij stress gaat het lichaam cortisol aanmaken en worden er in de hersenen neurotransmitters gevormd. Als stress en de productie van cortisol chronisch worden ontstaat er een verstoring van het neurotransmitterproductie en dit geeft een gespannen en gejaagd gevoel.

 

Het belang van een gezonde darmflora

Er is altijd een communicatie tussen je hersenen en de darmen, deze communicatie loopt in 2 richtingen waarbij zowel de emotionele als cognitieve centra van je hersenen worden verbonden met de darmen. Dopamine, serotonine en GABA worden grotendeels aangemaakt in de darmen. Daarom is een gezonde darmflora, een goede spijsvertering belangrijk voor de aanmaak van deze neurotransmitters.

Ontstekingen, allergieën, schimmels, hebben daarom een negatieve invloed op de aanmaak en werking van de neurotransmitters en zorgen bij gevolg ook voor een verstoorde communicatie in de hersenen en zijn dus ook nefast voor ons welzijn.

 Hoe je neurotransmitters in balans brengen

 Voeding

  • Kies voor voldoende eiwitten in de voeding
  • Laat voldoende tijd tussen de maaltijden, zo geef je je lichaam en vooral de pancreas rust
  • Voldoende kauwen zorgen voor een goede voorvertering, geen HAP-SLIK situaties
  • Voldoende maagzuur, indien tekorten stimuleer de maagzuur productie door een beetje citroen of appelazijn toe te voegen aan je water voor je gaat eten (en test je maagzuur*)
  • Zorg voor goede combinaties in je maaltijden = geen eiwitten samen met koolhydraten
  • Voeg eventueel extra spijsverteringsenzymen toe

Bronnen/voeding die neurotransmitters stimuleren zijn: eieren, gevogelte, schaaldieren, amandelen, linzen, havervlokken, banaan, pinda’s, cacao, koolsoorten, peulvruchten, zonnebloempitten, pompoenpitten, volle graanproducten

Rust

  • Zorg voor pauzes, me-time
  • Beweging
  • Positieve mindset

 

Extra supplementen ter ondersteuning

Naast een gevarieerde voeding met veel groenten kan je zeker een goed multi-vitaminen preparaat inzetten, vitamine C, Zink, mineralen zoals koper, mangaan, fosfor en calcium, taurine, NAC, Inositol.

Bron: Energetica Natura Academy Brein-Xpert 

 

 

Jij bent uniek en wat jij nodig hebt is misschien verschillend van je vriendin, buur of familielid. 

Heb je vragen over je levenssttijl, je voedingspatroon, je emoties, je stressoren of heb je het gevoel dat je tegen een burn-out aanloopt, blijf er niet mee zitten, spreek erover.

Als stress- en voedingscoach help ik je graag verder. We bespreken jouw situatie en brengen je klachten in kaart en bekijk ik wat ik voor jou kan betekenen.

Ik werk zelf met een netwerk van coaches en therapeuten en verwijs ook graag door indien het niet mijn vakgebied is.

    B.R.A.V.E. Doorbreek je pijncirkel

    Het is een programma waarbij jij niet ter plaatste blijft trappelen, maar een traject dat jou energie geeft, dat jou inspireert om jezelf graag te zien, waardoor je jezelf in de spiegel durft kijken en waarbij jij actie gaan nemen en waarbij je je levensstijl gaat aanpassen.

    Doorbreek de pijncirkel laat jou

    • naar je lichaam leert luisteren (Bewustzijn)
    • beter plannen en je grenzen gaat kunnen bewaken (Rationeel handelen)
    • actie gaat nemen, met aandacht voor je slaap en hormonen (Aandacht)
    • leert wat de juiste voeding is voor je lichaam (Voeding)
    • meer energie gaat krijgen (Energie)

    B.R.A.V.E. = 5 modules + een aantal bonussen.

    Het traject loopt over 60 dagen (of +/- 2 maanden), maar jij doet het op jouw tempo en ik blijf je 12 maanden ondersteunen.