Haarverlies, een probleem?

Ik krijg regelmatig de vraag van klanten wat ze moeten doen want ze verlies veel haar. Tja, wat is veel, wetende dat je per dag ongeveer 50 tot 100 haren verliest. Meestal zijn dat vrouwen die naar de menopauze gaan of in de menopauze zitten. Heeft het één met het ander te maken.

En geloof me, ik vind ook overal haren van mij en na het douchen ben ik ook heel wat haar kwijt.

Dat triggert mij dan om daar eens wat dieper op in te gaan.

 

Een stukje theorie

De kwaliteit van je haren hangt vooral af van je haarfollikels en dat heb je mee gekregen bij de geboorte, die kunnen niet vermeerderen, maar wel afsterven.

Een haarfollikel heeft 3 delen of scheden

  • de binnen-epitheel wortelschede
  • de collageenschede
  • de buiten-eptiheel wortelschede 

 De kwaliteit van je haar wordt gekenmerkt door glans, soepelheid, voelt zacht aan, regelmatige groei en een goede pigmentatie. De groei van het haar verloopt in verschillende fases. De eerste fase is de anagene fase of het haar groeit, dan volgt de katagene fase waarbij het haar loskomt en de 3e fase is de telogene fase waarbij er nieuw haar wordt gevormd.

Tot daar de theorie.

Belangrijk is een goede opnamen van de juiste voeding in de juiste hoeveelheden en een goede circulatie van de hoofdhuid. Het verliezen van 50-100 haren per dag is normaal. 

Slechte bloedcirculatie, voeding, roken, spijsverteringsproblemen, fastfood, suiker, stress, vermoeidheid, medicatie, te veel zon, warmte, shampoo, gebruik van haardroger, haarcosmetica, erfelijkheid, bestraling .. en HORMONALE DISBALANS hebben allemaal een invloed op je haar. 

Voedingsdeficiënties, erfelijke aanleg, veroudering en hormonale veranderingen hebben een negatieve impact op de kwaliteit van je haar. Andere factoren zoals bloeddoorstroming, collageen vorming, een goede detoxificatie, elimineren van vrije radicalen kunnen bijdragen aan gezond haar. 

Stimuleer de bloeddoorstroming  door schedelmassage, wisselbaden, lichaamsbeweging.

 Tips om gezonde haren te behouden

 Voeding

  • Kies voor voldoende eiwitten in de voeding
  • Laat voldoende tijd tussen de maaltijden, zo geef je je lichaam en vooral de pancreas rust
  • Voldoende kauwen zorgen voor een goede voorvertering, geen HAP-SLIK situaties
  • Voldoende maagzuur, indien tekorten stimuleer de maagzuur productie door een beetje citroen of appelazijn toe te voegen aan je water voor je gaat eten (en test je maagzuur*)
  • Zorg voor goede combinaties in je maaltijden = geen eiwitten samen met koolhydraten
  • Voeg eventueel extra spijsverteringsenzymen toe
  • Zorg voor biotine rijke voeding zoals eieren, lever, noten, rauwe melk
  • Zwavelrijke voeding

Rust

  • Zorg voor pauzes, me-time
  • Beweging
  • Positieve mindset

Extra supplementen ter ondersteuning

Naast een gevarieerde voeding met veel groenten kan je zeker een goed multi-vitaminen (actieve vorm – let vooral op de ingrediënten) preparaat inzetten, vitamine C,  vitamine E, Zink, magnesium, omega 3, ijzer, koper, mangaan, fosfor en calcium, taurine, glutation, inositol, taurine, choline, cysteïne. 

Vermijd ruw masseren van de hoofdhuid en het drogen met de handdoek, permanent en föhnen. Zet je haardroger niet te heet. Gebruik een grove kam.

Bij haaruitval vermijd je best veel koffie en rook niet. Ondersteun je schildklier.

 

Jij bent uniek en wat jij nodig hebt is misschien verschillend van je vriendin, buur of familielid.

Heb je vragen over je levenssttijl, je voedingspatroon, je emoties, je stressoren of heb je het gevoel dat je tegen een burn-out aanloopt, blijf er niet mee zitten, spreek erover.

Als stress- en voedingscoach help ik je graag verder. We bespreken jouw situatie en brengen je klachten in kaart en bekijk ik wat ik voor jou kan betekenen.

Ik werk zelf met een netwerk van coaches en therapeuten en verwijs ook graag door indien het niet mijn vakgebied is.

    B.R.A.V.E. Doorbreek je pijncirkel

    Het is een programma waarbij jij niet ter plaatste blijft trappelen, maar een traject dat jou energie geeft, dat jou inspireert om jezelf graag te zien, waardoor je jezelf in de spiegel durft kijken en waarbij jij actie gaan nemen en waarbij je je levensstijl gaat aanpassen.

    Doorbreek de pijncirkel laat jou

    • naar je lichaam leert luisteren (Bewustzijn)
    • beter plannen en je grenzen gaat kunnen bewaken (Rationeel handelen)
    • actie gaat nemen, met aandacht voor je slaap en hormonen (Aandacht)
    • leert wat de juiste voeding is voor je lichaam (Voeding)
    • meer energie gaat krijgen (Energie)

    B.R.A.V.E. = 5 modules + een aantal bonussen.

    Het traject loopt over 60 dagen (of +/- 2 maanden), maar jij doet het op jouw tempo en ik blijf je 12 maanden ondersteunen.