Mocktails, cocktails, cava of ciderwijn, wat drink jij op een zomers avond

Vakantie, zomerse avonden!

Genieten van de vakantie, een flesje rosé of een glas cava. Maar wat als je bob bent, je om gezondheidsredenen geen alcohol mag drinken. Hou jij het gewoon bij water of heb je ook de mocktails al uitgeprobeerd? Wist je dat je drankjes ook extra smaak kan geven met hydrolaten?

Hydrolaten zijn het bijproduct van het destillatie proces van de etherische oliën en lossen op in water, terwijl etherische olie dat niet doen. Hydrolaten veranderen de positieve eigenschappen van water niet, zijn gezond en puur natuur, bovendien bevatten hydrolaten ook nog geurige componenten van de plant die een revitaliserende werking zowel fysiek, mentaal als op emotioneel vlak.

Verwen jezelf!

Voeg een eetlepel hydrolaat toe per liter water, eventueel vul je aan met hibiscus bloemen (of thee), verse kruiden zoals pepermunt, verse (geschilde) vruchten, citroen, appelsien …

Fijne combinaties zijn citrusvruchten met het hydrolaat van citroenmelisse of neroli, of bessen, hibiscusbloemen en het hydrolaat van damastroos.

Appelsap, gember, watermeloen, mango, kokosmelk en een scheutje hydrolaat van roos of oranjebloesem

Champaca Michelia alba, mijn favoriet

Een heerlijk zoetgeurende, vanille-achtige exotische bloem, een geur die helpt je om de dagelijkse sleur te vergeten, je wordt er vrolijk van, doet depressieve stemmingen of lusteloosheid verminderen. Champaca doet je genieten.

Voeg enkele druppels aan lauwwarm water, witte of groene thee of breng je witte wijn of cava hier mee op smaak, toegevoegd aan een vruchtensap of fruitsmoothie geeft je drankje een exotische toets.

Banaan, mango, biologische appelsap, avocado, watermeloen, aardbeien, gember en kokoswater, je kan er heerlijke combinaties mee maken. Voeg er enkele druppels hydrolaat van oranjebloesem, roos, jasmijn of champaca aan toe en je hebt een overheerlijk zomers drankje.

Tip: spray damastroos, champaca, oranjebloesem in de glazen alvorens ze de vullen met cava, witte wijn of appelcider.

Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook28Share on LinkedIn0

Goud in de tuin, in de huisapotheek en in de keuken

20121011-212145.jpgGoudsbloem – Calendula officinalis

In mijn kruidentuin groeiden enkele kleine zaailingen tuingoudsbloem uit tot een mooie plant met oranje-gele bloemen.

Goudsbloemzalf of calendulazalf kan je kopen in elke bio- of natuurwinkel, maar het is zo simpel om het zelf te maken. Vul een pot met gedroogde tuingoudsbloem en giet hierover amandelolie. Laat dit 21 dagen in de zon staan .. daarna zeef je de olie.

Verwarm de olie en voeg hierbij bijenwas. Etherische olie van geranium en lavendel zorgen voor een extra ontsmettende werking. Voeg dit toe als de olie bijna afgekoeld is.

De zalf heelt schaaf- en schuurwonden(zonder littekens), brandwonden en kan je gebruiken bij de verzorging van operatielittekens.

Goudsbloem wordt al eeuwen gebruikt voor doorbloedingsstoornissen en huidproblemen, zowel inwendig als uitwendig. De latijnse naam “Calendula” is afgeleid van “calendae” wat “eerste dag van de maand” betekent. Andere beweren dat het afgeleid is van “calendulae” wat “kleine kalender”  of “kleine klok” wil zeggen. De bloem sluit zich als er geen zon is en de bloemblaadjes draaien mee met de zon.

In de geschiedenis vinden we verschillende toepassingen terug voor Goudsbloem, zo staat de plant bekend voor haar verjongende eigenschappen, wordt ze aangeraden bij maag en leverproblemen. Hildegard von Bingen behandelde er leveraandoeningen, huidonreinheden en beten mee. De bloem werd hoofdzakelijk gebruikt voor brandwonden, zweren, wratten, geelzucht en buikklachten. Ook raadde men de bloem aan om het hart te versterken. Als wond- en huidverzorgende plant vinden we goudsbloem dan ook vaak terug in crèmes, zalven en andere preparaten voor in- en uitwendig gebruik.

Gebruik geen goudsbloem als je slaapmiddelen, kalmerende middelen of slaapverwekkende middelen neemt.

Goudsbloemzalf hoort thuis in elke huisapotheek en kan voor allerhande huidproblemen worden gebruikt. Het is goed voor de huid en ondersteunt het herstel van de huidcellen, het maakt de huid soepel en elastisch.

 

Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0

Borstkanker, 3 maanden out!

Back to work

Na enkele weken afwezigheid wegens ziekte kan ik nu eindelijk terug de draad oppikken. Soms wordt je leven helemaal overhoop gehaald. Midden maart kreeg ik de diagnose borstkanker. Dit doet je even stilstaan, veel vragen en veel ongeloof. Waarom ik? Wat staat er mij te wachten? Hoe ga ik hieruit komen? Ga ik nog wel kunnen werken? Wij zijn nu 3 maanden later en 5 weken na de operatie voel ik mij echt goed. Alles is heel goed verlopen en ik moet geen nabehandelingen krijgen, geen bestraling en geen chemotherapie.

Als ik nu terugkijk op de die periode dan voel ik mij nu veel rustiger, ik heb mijn lichaam beter leren kennen en kan nu meer dan ooit mijn grenzen beter bewaken. Rust, ontspanning en je eigen grenzen kennen is heel belangrijk in het herstel.

Bevolkingsscreening

In België en blijkbaar ook in Nederland (heb ik ontdek via de borstkanker lotgenoten forums op Facebook) moet je op je 50e verplicht een mammografie laten uitvoeren. Er worden heel wat geschreven over het wel of niet uitvoeren van een mammografie. Ook ik heb hierover getwijfeld toen ik de brief kreeg. Ik heb 15 jaar geleden een mammografie laten uitvoeren en ik had echt geen zin om die marteling weer door te staan.

Ik deed het toch, ik ging naar die afspraak en ik heb er zeker geen spijt van. Wat als ik het niet zou gedaan hebben? Een tikkende tijdbom? Dan had ik het misschien jaren later ontdekt en was de diagnose misschien veel ernstiger. Controleer ook zelf regelmatig je borsten, bij twijfel raadpleeg onmiddellijk je gynaecoloog of huisarts.

Tip om borstkanker te vermijden

  • Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon, veel groenten, minder vlees en fruit (niet overdrijven met fruit), geen geraffineerde suikers en bewerkte voeding
  • Beperk het alcohol, cafeïne en suiker gebruik
  • Beweging: het is belangrijk om regelmatig (= alle dagen) te bewegen, stevig stappen, joggen of lopen. Blijf ook actief in de menopauze.
  • Wacht niet te lang om kinderen te krijgen en geef borstvoeding (min. 6 maanden)
  • Zorg voor stress vrije momenten: reflexologie met of zonder aromatherapie, mindfullness, yoga
  • Laat af en toe de boel gewoon voor wat het is en las af en toe een dagje me-time in

Ik voldeed aan alle tips en toch kreeg ik borstkanker, het kan iedereen overkomen. Maar zelfs tot op vandaag geloof ik nog sterker in, jezelf goed verzorgen, stress te vermijden en je innerlijke kracht opbouwen. Het is ook mijn positiviteit, mijn innerlijke kracht en gezonde levensstijl die er voor zorgen dat ik 5 weken na een operatie van 10h er terug met volle moed wil invliegen.

Lees meer over mijn borstkankerverhaal op mijn Vitaliteit en Kanker blog.

Het je vragen, aarzel niet om mijn te contacteren.

Edith

Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0

Soms kan je leven helemaal overhoop worden gehaald

Een leven kan plots een hele andere wending krijgen

Mensen veranderen, tijden veranderen, interesses veranderen. Verandering zorgt soms voor bezorgdheid maar het kan ook spannend zijn. Maar soms kan je leven een totale omwenteling krijgen door ontslag, een echtscheiding, het verlies van een dierbare, depressie, burn-out of een langdurige ziekte.

Soms gaat het plots, soms vraagt het tijd en besef je het pas als je eenmaal ben aangepast aan je nieuwe leven. Iedereen maakt het wel eens mee, een moment dat je alles eens op een rijtje wil zetten.

Het is een proces waar je doorgaat, een proces dat in verschillende fasen verloopt. Het veranderingsproces,  gebaseerd op het rouwproces van Elisabeth Kubler-Ros, kan je toepassen op eender welke verandering in je leven.

Ontkenning

Je weigert de realiteit onder ogen te zien. Het is alsof je nog niet echt goed beseft wat er gaande is. Zorg ervoor dat je niet blijft zitten in deze fase en praat er over.

Woede: “Waarom ik?”

Eens de waarheid echt is doorgedrongen, ga je je allerhande vragen stellen. Waarom ik? Waarom gebeurt dit bij mij? Soms ervaar je ook boosheid en pijn.

Onderhandelen

In deze fase gaat men te onderhandelen en compromissen sluiten, met jezelf of met de anderen. Hoop op herstel is hier meestal een grote drijfveer.

Verdriet en depressie: ”Ik geef het op.”

Waneer je de realiteit gaat accepteren komen er ook veel onzekerheden, angst, verdriet en onderdrukte woede naar boven. Onderdrukte woede zet zich vaak vast op de lever. In deze fase krijgen mensen pijn in de gewrichten, hoofdpijn, migraine en slapen slecht. Zorg dan vooral goed voor je lichaam. Luister naar je lichaam, beweeg, eet gezond en laat je af en toe verwennen. Een goed gesprek, een massage, reflexologie of op stap met een goede vriend of vriendin kan wonderen doen. Je verdient dit.

Aanvaarding: “Kijk naar de toekomst, niet naar het verleden”

Heb je voldoende tijd besteed aan de vorige fases dan kan je de realiteit accepteren. Je berust er in en  Je kan het loslaten en je kan verder gaan. Kijk naar de toekomst en val niet telkens terug op hoe het was of hoe je je vroeger voelde. Ga ook bij jezelf na wat jou gelukkig maakt, wat geeft jou energie en wie steunt jou in dit proces. Aanvaarding en verandering maken je sterker. Vaak kan je dit niet alleen, je omgeving kan je hierbij steunen. Aanvaard die steun dan ook.

Hoe zit dat bij jou?

Zit jij ook in een fase? Laat mij weten wat jou gelukkig maakt? Wat zit je dwars? Hoe ga jij om met hoogtes en laagtes? Praat er over en geniet van de kleine dingen, de kracht van de natuur, de liefde die je mag geven en krijgen, wees positief, geloof in jezelf en hou van jezelf.

Warme groeten,

Edith

Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0

Lentezuivering, zowel mentaal, fysiek als emotioneel!

Waarom een lentezuivering?

Last van een verkoudheid, voel je je niet lekker in je vel, ben je gauw moe en lusteloos, stramme spieren en gewrichten? Misschien is het dan tijd voor een reinigingskuur.

Je lichaam reinigen, je huis reinigen, een mentale reiniging!

Winter, koude, medicatie, chemische additieven in onze voeding, stress, slapeloosheid, te weinig beweging. Dit heeft een invloed op ons immuunsysteem en op onze darmen. Onderzoek heeft al uitgewezen dat vele van onze ziekten en ongemakken te wijten zijn aan ongezonde darmen. Hebben we teveel slechte bacteriën in onze darmen, dan moet je zorgen voor een reiniging.

Kruiden die helpen bij een ontgiften zijn vooral brandnetel, paardenbloem, goudsbloem, citroenmelisse, mariadistel, berk, driekleurig viooltje …

Dit is een programma dat je thuis kan volgen, je hoeft jezelf niet te verplaatsen. Zorg wel voor een rustige week en omgeving, zodat je je voldoende kan ontspannen. Het wordt een weekje me-time!

Zorg ook voor een gezonde omgeving

  • verlucht de kamers en gebruik geen chemische schoonmaak-producten
  • breng grof huisvuil en giftige stoffen naar het containerpark, ruim je kleerkast op, maak plaats voor nieuwe, frisse zaken
  • verwijder schimmels (maar ook de oorzaak ervan!) uit je huis met natuurlijke producten, vb citroen, tea tree
  • vervang regelmatig sponzen, vaatdoeken (hier ontwikkelen zich heel snel bacteriën)
  • gebruik gedroogde kruiden in plaats van mottenballen
  • doe een laag groene klei op de bodem van een vaas om onaangename geuren te verdrijven, groene klei kan je ook gebruiken om je koelkast te ontgeuren

10 tips voor een complete zuivering

  • eet veel rauwe groenten of groentensapjes, ontgiftende groenten zijn look, broccoli, spinazie, kool, spruitjes, blauwe bessen en gember
  • drink minstens 1.5 liter water of kruidenthee per dag
  • ga lopen, wandelen, joggen .. beweeg, liefst in open lucht, een half uurtje per dag
  • kijk na wat je eet, lees de etiketten, eet natuurlijke producten
  • neem een sauna
  • laat je masseren of masseer je partner, een massage verbetert de bloedsomloop, het stimuleert de lymfevaten waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd.
  • rook niet en vermijd passief roken en drink minder alcohol. Alcohol belast onze lever, waardoor er meer gifstoffen in onze lever worden opgestapeld
  • gebruik koudgeperste oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie
  • eet minder vlees, gluten, zuivel en geen SUIKER
  • start een geluksboekje
Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0
Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0